Uitlaatsystemen

Waarom een sportuitlaat?

Een sportuitlaat heeft veel functies voor de een de sound, duurzaamheid en voor de ander vermogen of een combinatie van voorgaande. Een uitlaat kan voor een aantal doeleinden gemaakt worden.

De sportuitlaat

De meeste sportieve rijders willen ook meestal wat meer geluid uit hun auto toveren, dit wordt meestal gedaan d.m.v een sportuitlaat. Deze optie heeft 2 voordelen, een mooier geluid en ook een stukje vermogenswinst. De sportuitlaat wordt gemaakt op basis van absorbsie dit houdt in dat de geluidsgolven in de demper geabsorbeerd worden door dempingsmateriaal welke om een buis met gaatjes geplaatst is. Een standaard fabrieksdemper is vaak opgebouwd uit schotten hierbij hoeft men geen duur geluiddempend materiaal te gebruiken en is de auto muisstil nadeel hiervan is wel dat de uitlaatgassen veel weerstand ondervinden.

spagEen uitlaat kan gemaakt zijn van RVS of van gewoon staal. Het stalen exemplaar is functioneel identiek aan het RVS type maar zal een kortere levensduur hebben.

Een goede sportuitlaat van roestvrijstaal levert een aantal voordelen op:

Ten eerste is dit de laatste uitlaat die je koopt voor je auto, hij gaat namelijk even lang mee als de auto of zelfs langer, door de ongevoeligheid voor roest.

Ten tweede zul je een toename in het vermogen en het koppel van je motor merken, door de geringere tegendruk die de motor door de uitlaat ondervindt.

Ten derde krijg je een mooier en dieper uitlaatgeluid.

De sportuitlaat laat dus meer en makkelijker de uitlaatgassen door, dit zorgt voor minder tegendruk, dit geeft dus meer pk’s onder de rechtervoet.

uitlaatHet beste resultaat bij een atmosferische motor wordt bereikt door het toepassen van een “spaghetti” spruitstuk, hiervan is de flow beter dan het gegoten fabrieks spruitstuk en kan een perfecte afstemming berijkt worden die voor elke motor specifiek is, dit noemt men shockwave tuning. Dit effect zorgt ervoor dat de ene cilinder bij de verbrandingsslag een tegendruk verzorgt in de cilinder die net aan het vullen is. De maatvoering is erg belangrijk bij een dergelijke tuning.

Het beste resultaat wordt bereikt met een combinatie van spaghetti, katvervanger, middendemper en einddemper ofwel de gehele uitlaat. Een goed uitlaat systeem kan voor zo’n 10 a 15 pk zorgen.

Bij de turbo motor is theoretisch geen uitlaat het beste, de turbo heeft zo geen tegendruk en kan goed op toeren blijven, het turbogat wordt dus kleiner. Bij de 1.8T motor die boven de 210 PK getuned is, wordt aangeraden minstens een 63.5 mm systeem te monteren. Dit zorgt voor minder tegendruk, dus kan de warmte en de hete gassen het traject zo snel mogelijk verlaten.

eindstukDBM kan ook mooie siereindstukken op verzoek op maat maken, bel voor de mogelijkheden.

Er zijn vele merken die uitlaatsystemen leveren in principe levert DBM elk merk maar maken wij over het algemeen gebruik van Supersprint voor volledige duurzame systemen en Simons of Laser voor maatwerk of racesystemen.