Inlaatsystemen

Waarom is een goed luchtinlaatsysteem zo belangrijk?

AirinxVaak is het orginele luchtinlaat systeem van een auto niet voldoende om voor ongehinderde koele lucht te zorgen. Een airbox, in combinatie met een Foam luchtfilter van ITG die verbonden is met een luchtinlaat (scoop) geplaatst aan de voorkant van de auto, kan voor een grote verbetering zorgen. De airboxen van DBM zijn ontwikkeld voor de race & rally en geschikt gemaakt voor straat gebruik. Deze airboxen zijn gemaakt van het zeer hoogwaardig en sterke materiaal Carbon. Bij hogere snelheid zal een dergelijk systeem de lucht onder druk de motor in drukken waardoor de motor op hogere toeren soepeler doortrekt. Bij lagere snelheid en toeren zal de geringe doorlaat weerstand in combinatie met koele lucht voor extra koppel & trekkracht zorgen.

Een Combinatie van Airbox en Luchtfilter kan een 10% extra vermogen opleveren, exacte winsten zijn natuurlijk afhankelijk van de kwaliteit van het orginele systeem. Hieronder een aantal voorbeelden die reeds door DBM zijn voorzien van een Carbon Airbox.

Waarom al deze aanpassingen?

Iedereen denkt dat een motor lucht aanzuigt, dat is tot op zekere hoogte waar. De motor zal een vacuum opbouwen als de gasklep gesloten is, maar op het moment dat de gasklep volledig geopend is zal het vacuum wegvallen en is het de buitendruk welke de cilinders zal vullen. Wij praten hier dus duidelijk over een atmosferische motor. De atmosferische luchtdruk vult de cilinders en niet het vacuum van de motor. Het is daarom van het grootste belang dat de atmosferische luchtdruk niet veel hinder ondervindt om de motor te vullen.

Een oplossing om hinder te ondervangen is onder andere het gebruik maken van een airbox waarbij de rijwind gebruikt wordt. (Denk maar eens aan een formule 1 auto, boven de bestuurder in de rijwind zit de opening naar het luchtfilter) Door gebruik te maken van de rijwind ontstaat er een overdruk welke makkelijker de cilinders zal vullen. Bij en turbo motor geldt dezelfde regel met het voordeel dat door de overdruk de turbo sneller op gang komt en langer de hoge druk vasthoudt.

Nog een voordeel is koude lucht welke meer zuurstof bevat en bij verbranding zal expanderen naar een groter volume, dus krachtiger, dus meer rendement.