Chiptuning methoden

OBD-chiptuning

OBD-chiptuning is in de wereld van chiptuning een vaak gehoorde term

OBD-chiptuning staat voor ‘On Board Diagnostics- chiptuning’. Dit is de meest eenvoudige en vaak toegepaste manier om de software uit de ECU van de auto te halen. Tijdens een OBD-chiptuning sluit DBM Engineering haar apparatuur via een stekker aan op de diagnosepoort van uw auto. De diagnosepoort wordt ook gebruikt door uw garagist tijdens normale routine controles.

De voordelen van OBD Tuning:

  • Er komt geen soldeerwerk aan te pas in het ECU-motorstuurprogramma; De software is gemakkelijk en snel te plaatsen;
  • Het motorstuurprogramma is eenvoudig weer in de originele staat terug te brengen;
  • De aanpassingen zijn door de diagnosesystemen van garagisten niet op te sporen.

BDM-chiptuning

In de nieuwe generatie ECU’s, boordcomputers, zit een geheugen dat niet of nauwelijks via de communicatielijn te benaderen is

Soms is er zelfs helemaal geen extern geheugen en wordt alleen het interne geheugen van de processor gebruikt. Op dit type ECU zit een BDM poort (BDM = Background Debugging Mode). Via deze poort kan DBM Engineering de voor de chiptuning benodigde software uitlezen.

In sommige gevallen moet er een speciale aansluiting op de BDM poort worden gesoldeerd. Na de aanpassing wordt de software ook weer via deze poort in de ECU weggeschreven. Voor dit proces wordt de ECU voorzichtig uit de auto gedemonteerd en voorzichtig terug geplaatst.

 

Bootmode-chiptuning

Tegenwoordig zijn verschillende modellen voorzien van een extra beveiliging

Deze beveiliging zorgt ervoor dat OBD tuning niet zomaar mogelijk is zonder eerst de motorcomputer te ‘unlocken’. Dit betekend dat wij de computer demonteren, vrijschakelen en vervolgens flashen we de aangepaste data (kernvelden) in het geheugen van de computer. Daarna wordt de nieuwe software over de oude heen geschreven.