Chiptuning & afstellen

DBM Engineering “The Art Of Tuning”

DBM is gespecialiseerd in het aanpassen van standaard software welke opgeslagen is in het motor management systeem. Wij ontwikkelen software voor zowel turbodiesel, turbobenzine, supercharched motoren alswel voor NON-turbomotoren. De auto moet wel uitgerust zijn met een motor management systeem. De ontwikkeling van onze software is gebaseerd op intensief testen, op de meest voorkomende auto’s en motor configuraties, op een “state of the Art” vermogensbank.

Wat wordt er aangepast?

chiptuningSoftware aanpassen houdt in dat de standaard motormanagement software aangepast wordt. In het bijzonder de parameters die relatie hebben tot vermogen, koppel en brandstof verbruik. Om een optimale verbranding te bewerkstelligen moet de timing, hoeveelheid brandstof, turbodruk en onstekings tijdstip aangepast worden. Wanneer deze parameters niet of niet goed aangepast worden zal de motor niet optimaal lopen.

Een vermogensverbetering tot wel 40%

Elke auto is vanuit de fabriek uitgerust met standaard aansturingssoftware. Deze aansturingssoftware is in de meeste gevallen ver binnen de maximale belasting van de desbetreffende motor ontwikkeld. DBM benut deze marge door de parameters van software meer ideaal op elkaar af te stemmen, ofwel te optimaliseren. DBM heeft het na de aanpassing over “chiptuning software”. Deze meer ideale afstemming resulteert onder andere in meer vermogen en koppel.

Bij motoren met turbo of een andere laaddruk verhoging levert dit een verbetering op van 20 tot 40%. Bij motoren zonder turbo levert optimalisatie van het motormanagement een vermogenswinst op van ongeveer 10%. Een ander aspect dat als een groot voordeel wordt gezien is dat de motor na een optimalisatie een stuk levendiger wordt en sneller op gaspedaalbewegingen reageert.

Tijdens de modificatie van de chiptuning software, past DBM onder andere de onderstaande mappen aan;

  • Gaspedaalinjectie;
  • Koppel begrenzers;
  • Laaddruk turbo;
  • Brandstof / lucht verhouding;
  • Brandstofdruk.

Mocht u nu een stap verder gaan met uw tuning of het aanwezige motormanagement systeem voldoet niet meer dan kunnen we deze vervangen voor een vrij programmeerbaar systeem. Afhankelijk van uw auto zijn hiervoor diverse opties, hieronder een kort overzicht vd eventuele mogelijkheden.

Toyota: AEM, Link, Vi-PEC, Halltech, Greddy
Nissan: AEM, Link, Vi-PEC, Halltech, Greddy
BMW: DTA, Nira,
Mazda: Halltech, Link, Greddy

Er bestaan plug and play ecu welke 1:1 vervangen kunnen worden met de orginele en er bestaan custom universele systemen, mocht er voor uw auto geen systeem bestaan kunnen we deze altijd zelf installeren.
G4 Plug-In board (Nissan GTS/GTR)
We kunnen uw auto afstellen, dit kunnen we verzorgen op straat of op een vermogensbank afhankelijk van uw wensen.

Bel of stuur een e-mail naar ons met uw vragen.