Remmen

Het zal zonder meer iedereen duidelijk zijn dat de goede werking van het remsysteem essentieel is voor veilig en sportief autorijden. Het uitvoeren van onderhoud en reparaties aan het remsysteem dient daarom uiterst zorgvuldig te geschieden en vereist vaak specifieke technische kennis en ervaring. DBM Engineering kan op professionele wijze uw remsystemen onderhouden of upgraden. Wij leveren o.a. remsystemen van de volgende merken: Stoptech, Brembo, AP Racing en Grex. Stoptech remmen hebben bij ons hun kwaliteit al vele malen bewezen. Van dit merk monteerden we Big Brake kits onder diverse race auto’s. Maar ook voor de sportieve straatauto zijn deze Big Brake kits zeer geschikt.

Hoe werkt een remsysteem?

Om modificaties aan de remmen uit te voeren, moet je eerst goed weten hoe het remsysteem werkt en waar de zwakke punten in verscholen liggen.

Wanneer je het rempedaal indrukt, wordt via de remvloeistof in de remleidingen druk overgebracht naar de remklauwen. Hierin zitten verschillende zuigers, die hydraulisch bediend worden, en deze drukken het remblok tegen de remschijf. Hierbij ontstaat wrijving (tussen het blok en de schijf) en dit zorgt voor vertraging van het wiel. Wordt er teveel druk uitgeoefend, dan grijpt het blok zo hard aan op de schijf dat deze blokkeert. Bij gebruik van de remmen ontstaat veel warmte. Door de wrijving tussen blok en schijf worden beide warm, en wanneer deze warmte te groot wordt, worden ook de remleidingen, de naaf, de klauw en de kogellagers van het wiel warm. Hier ontstaan de problemen.

Remblokken

ferodopadsRemblokken worden specifiek gemaakt voor een bepaald doel. De eigenschappen van het toegepaste materiaal geven remsterkte in een bepaald gebied. Standaard remblokken zijn geschikt voor gewoon gebruik, maar zodra ze te warm worden (lees: zodra er te vaak en te hard geremd wordt) wordt de temperatuur te hoog, en doen ze hun werk niet naar behoren. De wrijving tussen blok en schijf neemt af, en dus ook de remkracht. Tevens hebben standaard remblokken een kleine nuttige oppervlakte. Meer oppervlakte betekent meer wrijving, en dus meer remkracht. Remblokken hebben een slijtage indicator, een metalen stripje. Als je een piepend snerpend geluidje hoort bij het remmen, is de indicator bloot komen te liggen en dien je de blokken te vervangen.

 

 

 

Remschijven

schijfRemschijven worden gekenmerkt door: diameter, dikte, materiaal en vorm. De diameter van de standaard remschijf is beperkt. Een remschijf met grotere diameter maakt het mogelijk om grotere remblokken toe te passen, waardoor de remkracht aanzienlijk toeneemt. De dikte van een remschijf bepaalt de sterkte. Dunne schijven zullen snel krom trekken. Het toegepaste materiaal bepaalt, net zoals bij de remblokken, de wrijvingscoefficient en de karakteristiek. Qua vorm zijn er veel varianten op de markt. Geventileerde schijven zorgen voor een goede warmteafvoer, gegroefde en geboorde schijven doen dit ook, maar hebben tevens het voordeel dat ze remstof en water goed afvoeren. Een nadeel van geboorde schijven is dat ze snel scheuren. De schijven van AP en Tarox hebben gegoten gaten en hebben dit nadeel niet. Gegroefde schijven zorgen voor snellere slijtage van de blokken en veroorzaken meer geluid.

 

Remleidingen

leidingRemleidingen brengen druk over van de remcilinder naar de remklauw. De leidingen mogen niet te veel uitzetten, aangezien dan drukverschillen optreden, waardoor de remkracht slechter wordt, en het gevoel in het rempedaal afneemt. Het toepassen van stalen remleidingen zorgt ervoor dat de remdruk constant wordt overgebracht. Stalen remleidingen zijn tevens beter bestand tegen scheuren, bijvoorbeeld wanneer je een tak raakt.

 

 

 

Wat is Fading en waarom het gebruik van RVS remleiding?

Een veroorzaker van het zachte pedaal gevoel is fading. Of eigenlijk: hitte. Nou, eigenlijk werkt het als volgt: de remblokken produceren gassen als ze goed heet worden. Deze gassen vormen een grenslaag op de schijven. Vervolgens maakt het niet meer uit hoe hard je de pedalen indrukt, de auto zal niet al te best meer remmen. Iedereen weet dat geperforeerde remschijven helpen tegen fading. Deze gaten voeren de gassen af. Een gevlochten stalen remleiding set zal het pedaal gevoel merkbaar harder maken tijdens hard remmen met harde remblokken. Bij normaal weggebruik zijn de leidingen wellicht niet merkbaar. De gevlochten slang zet niet uit bij hoge leiding druk en zal minder snel kapot gaan als er iets verkeerds gebeurt tijdens een circuit dag of sportieve actie. Hierdoor zul je nog steeds kunnen remmen met de overige drie hoeken van de auto, in het geval dat een hoek van de auto in elkaar geplet wordt. Geen leuke gedachte natuurlijk maar toch zeer belangrijk. Ik heb hele ophangingen aan de stalen leidingen zien hangen na een ongeval.

Remvloeistof

Remvloeistof. Bij een stevige rijstijl met veel remmen wordt zoveel warmte opgebouwd in het remsysteem, dat de remvloeistof kan gaan koken. Bij een hygroscopische remolie leidt dit tot afname van de prestaties, en dient de olie vervangen te worden. De kwaliteit van remvloeistof wordt aangeduid middels de DOT specificatie. Hoe hoger de specificatie, hoe beter de kwaliteit is.

Remklauwen

stoptechRemklauwen moeten de remkracht overbrengen op het remblok. Hoe meer zuigers een remklauw heeft, hoe beter de kracht kan worden overgebracht. Het is tevens mogelijk om, bij meer zuigers, blokken met een groter oppervlak toe te passen, waardoor de wrijving per vierkante cm minder is bij gelijke afremming.