BMW M3 – Nissan GT-R hybrid

BMW GTR

De vraag werd ons gesteld om een snelle auto voor het circuit te bouwen die betrouwbaar is in de top mee kan draaien en anders is dan andere race wagens. De klant had reeds een E36  M3 met deels een gelaste FIA kooi die door de firma VA-Engineering gefabriceerd was.

Na enig beraad is ons voorstel om een Nissan skyline Nur motor in de BMW te bouwen. De algehele bouw van de motor lijkt op de 6 cil. lijn van BMW maar levert in de basis veel meer vermogen en koppel. Een aantal doelen werden bepaald. Gewichts verdeling van 50-50, goed afstelbaar onderstel met goede geometrie en een betrouwbare motor die naar wens op elk vermogen aangepast kan worden.

Motor: RB26DETT met cast manifolds en geprepareerd om endurance races te kunnen rijden (400-600pk).
Transmissie: OS Giken close ratio 5 bak, Carbonetic 1,5way differentieel (4,3:1 verhouding).
Onderstel: Basis Nissan R34 geometrie met Ikeya Formula draagarmen.
Chassis: Motor 50cm naar achter plaatsen, en zoveel mogelijk delen vervangen voor composiet materialen.

 

 

 

 

Specifications:

Engine And Modifications:

– Nissan RB26Dett NUR (new)
– Greddy T517Z turbo 2x
– Greddy Headstuds
– Greddy 1,2mm Haed Gasket
– Greddy Valve Springs
– Greddy Cam Sprockets Adjust Pulley
– Greddy Intakeplenum
– Greddy 720cc Injectors
– Greddy Fuel Rail
– Greddy Oilpump
– Nissan N1 Waterpump
– ATI Super Harmonic Damper Pulley
– Splitfire Coil Packs
– Greddy Front Mount Intercooler
– Greddy Aluminum Radiator

Electronics:

– NIRA I3+ Motormanagement
– AIM MXL pista dashboard

Drive Train:

– Carbonetic Tripple Carbon Clutch
– Carbonetic 1,5 Way Carbon LSD
– OSgiken Close Ratio 5 Gear
– OSgiken Reinforced Centre Plate
– Ikeya Formula Sequential Shifter

Exhaust:

– Mines Elbows
– Custom RVS Exhaust

Brakes:

– Stoptech 6-pot, 355mmx35mm Slotted Brake Rotors (Front)
– Stoptech 4-pot, 355mmx32mm Slotted Brake Rotors (Rear)
– Pedalbox, AP-racing Floormount

Suspension and Handling:

– Intrax Black Titan XL 4-Way Racing Suspension
– Genesis Sway Bar Kit, Cockpit Adjustable (Front And Rear)
– Ikeya formula Lower Arms (Front)
– Ikeya Caster Arms (Front)
– E46 Custom Fusee (Front)
– Nissan Subframe And Fusee (Rear)
– Ikeya Formula Lower Arms (Rear)
– Ikeya Formula Upper Arms (Rear)

Miscellaneous:

– ATL 110ltr custom Fueltank With Carbon Casing
– Aeromotive A1000 Fuelsysteem

De bouw van de motor wordt gestart op januari 2008:
foto’s, kale motor foto’s in de bok
Medio maart 2008 werd gestart met het mechanisch aanpassen van de auto.
foto’s, las foto’s, carbon dak, vleugel etc..
In december 2008 is de auto volledig wit gespoten en in januari is gestart met de opbouw van de auto
foto’s, opbouw gehele auto vanaf scratch
In mei 2009 is de auto klaar gemaakt om voorzien te worden van de Intrax suspension
foto’s, buitenzijde, wielophanging, bumper ophanging etc
Vanaf juni 2009 is de auto klaar gemaakt om voor het eerst te rijden/lopen
foto’s, swaybars, motorruimte, dashboard, interieur
Half augustus 2009 loopt de motor voor het eerst op het nieuwe motormanagement