Lexus GS300 2JZ-GTE

Lexus GS300 Engine swap
2JZ-GE 220pk -> 2JZ-GTE 550pk

U kunt hier het project volgen waarbij een 2JZ-GTE motor uit een Toyota Supra MKIV in een Lexus GS300 gebouwd wordt. Uitgebreide details zullen in de loop van deze maand verschijnen.

Modificaties t.o.v. standaard motor:

• Greddy verstelbare camgears
• EVO VI Frontmount intercooler
• Carbon airbox met front aanzuiging
• RVS uitlaat 3″ van voor naar achter (geen cat)
• Blitz Realize TT einddempers
• Aluminium pulleys (dynamo, stuurbekrachtiging, waterpomp)
• Viscose ventilator vervangen voor twee elektrische fan’s
• EGR verwijdert
• Blitz Dual DCII Dual Turbotimer
• Blitz SBC i-D III Boost controller
• Alle slangen vervangen voor SFS silicone
• Front koeler voor de versnellingsbak
• Bougies ND Iridium IK24
• Supra Brandstofpomp ND + Fuel ECU

Vernieuwd aan de motor:

• Waterpomp
• Dynamo
• Carter/sump
• Startmotor
• Distributieriem
• Spanrol distributie
• Multiriem
• Klepdekselpakkingen
• Radiator (trekhaaktype met extra grote bakkoeling)

• Vermogen Supra, standaard af fabriek: 330pk/441Nm
• Vermogen Lexus std. zonder boost controller: 410pk/500Nm

Vermogensbank specificaties:

Met Blitz Boost controller op 1,0 Bar:lexus1bar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vermogen: 425pk@6000rpm
Koppel: 510Nm@5000rpm

Met Blitz Boost controller op 1,2 Bar:lexus12bar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vermogen: 473pk@6500rpm
Koppel: 550Nm@4500rpm

Boost controller was ingesteld op max 1,25bar op de bank wilde deze niet boven de 1,22 bar komen vermoedelijk door intercooler temperatuur. Op de weg komt de druk tot 1,3bar. Vermoedelijk vermogen/koppel rijdend schat ik dan ook op +20pk/20Nm

 Gemeten topsnelheid op de GPS 270km/u, weg was helaas op!

Modificaties aan de auto:

• TEIN CS series suspension met EDFC
• StopTech BBK 355mmx32mm
• Veerpootbrug
• SSR 18″ x 8,5J
• Bridgestone Potenza S03 245/45
• Target Xenon
• Ruiten getint, Titanium

 De uitgebouwde 2JZ-GE, Het begin van 5 weken swappen.

11bew

 

 
 

 

 

 

 

De enginebay is schoongemaakt het echte denkwerk kan gaan beginnen! Voor de ombouw is tevens de automatische transmissie nodig van de Supra deze bak is sterker en matched de elektronica van de ECU. Ook wordt onder de Lexus het Torsie sperdifferentieel geplaatst van de Supra. Andere onderdelen die nodig zijn van de Supra zijn: aandrijfas, automatische transmissie bak koeler, Traction control unit, ECU, kabelboom en de luchtmassameter.

12bew

 

 

 

 

 

 

De nieuwe motor is opnieuw gebouwd waarbij de orginele mid-sump vervangen is voor een frontsump v/d Lexus. Ook zijn verder vervangen de waterpomp, dynamo, startmotor, Greddy verstelbare camgears, Alu pulleys (dynamo, airco, waterpomp), distributieriem, lager. Verder zijn gelijk de EGR en ander milieu items verwijderd. De klepdeksel pakkingen zijn vervangen, klepdeksels gespoten in orginele kleuren de bougies zijn geplaatst van ND Iridium IK24. De motor is nu klaar om ingebouwd te worden.

14bew

 

 

 

 

 

 

Bij eerste proefmontage bleek het schutbord 3cm te weinig ruimte te hebben. Dit komt doordat de Turbo Aristo V300 (Lexus GS300) alleen in japan is geleverd met het stuur aan de rechterkant. Dit probleem is opgelost door de 1e laag van het schutbord weg te slijpen en vervolgens de 2e laag naar binnen te kloppen (zie foto).

15bew

 

 

 

 

 

 

Nu de motor en de bak op zijn plaatst zit kan het echte werk gaan beginnen. Aandrijfas moet gemaakt worden het differentieel ophangen etc…

1bew

 

 

 

 

 

 

Na alles gecontroleerd te hebben op spelingen wordt eerst de mechanische items van de motor geplaatst. Hierbij moet je denken aan: versnellingsbak, bakaansluitingen, draadboom, aandrijfas, differentieel, uitlaat etc..

4bew

 

 

 

 

 

 

De Uitlaat is geheel van RVS waarbij het achterstuk plus dempers van Blitz is en de voorpijp incl flexibelstuk van een Subaru WRX. De gehele pijp is 3″ en na de splitsing 3,5″. De uitlaat is zelf ontworpen en gelast. De katvervanger is gebruikt van een Nissan 200sx S14A.

 
5bew
 

 

 

 

 

 

Er is gezorgd voor maximale grondspeling. Ook zijn er zoveel mogelijk dempers geplaatst om het geluid binnen en buiten zo laag mogelijk te verkrijgen. In het achterstuk zijn nog twee extra dempers van een honda geplaatst.

6bew

 

 

 

 

 

 

Aflassen en opmeten onder de auto. De invoer van de kabelboom moest vervangen worden door die van de lexus. Deze plaat is groter.

8bew

 

 

 

 

 

 

Nadat de onderkant van de auto klaar was, was het tijd voor de motorruimte. Hier moesten veel aanpassingen gedaan worden om het geheel er zo orgineel mogelijk uit te laten zien.

9bew

 

 

 

 

 

 

De ABS pomp moet naar buiten geschoven worden om ruimte voor de turbo’s te maken. Hierbij zijn nieuwe mounts gemaakt en zijn de leidingen aangepast. Verder is de locatie van het stuurbekrachtegings reservoir anders en moesten hiervoor nieuwe beugels gemaakt worden. 

10bew

 

 

 

 

 

 

De accu bak is voorzien van carbon waardoor dit later een mooi geheel vormd met de airbox en inlaat scoop. Bij montage van de Intercooler (EVO6) is het airco vulpunt naar boven verplaatst. De montage van de intercooler kon op orginele bevestigingspunten

bew16

 

 

 

 

 

 

Er is gekozen om de orginele fan te verwijderen deze is zwaar en kost veel pk. De oplossing was een RVS frame met twee elektrische fan’s . Verder zijn er zwarte SFS turbo slangen gemonteerd, RVS buis voor het water (boven) en tijdelijk een open ITG filter totdat de Carbon airbox klaar is. De cruisecontrol kabel en de gaskabel zijn opnieuw gemaakt met orginele componenten. Het bedraden was ongeveer 3 dagen werk waarna de motor in 1 keer aan sloeg zonder storingen.

Voor optimale performance is een goede luchtaanzuiging nodig. Hiervoor wordt voor de Lexus een Airbox ontworpen waarbij maximale ruimte benut wordt en middels een grote aanzuigscoop rijwind van voren wordt gehaalt

lexusfinal