Fiat Stilo Abarth

FIAT Stilo Abarth
2.4 liter 20 v
Specially prepared by DBM Engineering

De FIAT Stilo Abarth is de sport versie van de bekende Stilo. Abarth (voorheen een sportwagen merk en fabrikant van uitlaatsystemen), later een logo van FIAT voor de sportieve lijn van het gamma. De wagen heeft een 5 cilinder in lijn 20 kleppen motor en een electrohydraulische semi-automaat met schakelknoppen aan het stuur. Het vermogen van de motor is 170 pk bij 6000 toeren en 225 Nm koppel bij 3500 toeren.
12 maanden stap voor stap ontwerpen en verbouwen aan een Stilo Abarth om te komen tot een circuit machine…

Inlaat & Uitlaat Systeem

Big-Brakes-full                     box
Voor een betere performance is het inlaat en uitlaattraject van de auto aangepakt. Het originele luchtfiltersysteem is verwijderd en vervangen door een carbon airbox met een racefilter. Verder wordt met een scoop onder in de bumper koele rijwind binnengehaald die als het ware zorgt voor een beetje extra laaddruk. Door het traject van airbox naar inlaatspruit-stuk te vervangen en de luchtmassameter te verplaatsen is de inlaat nu optimaal. Het uitlaatsysteem is als volgt verbouwd: 2e katalisator verwijderd en vanaf de eerste kat een 2.5” buis (maatwerk) naar de einddemper van SuperSprint.
De motor pakt beter op, reageert directer op het gas en de tussen- acceleraties gaan sneller. Nu wordt in ieder geval uitlaat-ontwerper Carlo Abarth echt eer aangedaan. Helaas zijn er geen software aanpassingen mogelijk die het vermogen substantieel vergroten. Andere nokkenassen en een kopbewerking of een compressor kunnen hier meer gaan betekenen.

Wegligging

Aan de wegligging is vanaf de eerste maanden al gewerkt, standaard is de wagen veel te slap geveerd (stampt enorm bij accelereren en veel teveel onderstuur) en staat veel te hoog. Begonnen met een standaard verlagingsveren set, optisch leuk, maar niet echt functioneel. Toen naar Bilstein sportdempers, maatwerk verenset van Chiel Bos en wat meer negatief camber. Dat was een geweldige verbetering, het werd echt een andere auto, veel directer sturend en bochten gingen heel veel harder.

Remmen

Een te vaak vergeten onderdeel bij tuning: de remmen. Hard rijden is niet alleen gas geven en sturen, maar ook laat remmen en dus hard remmen. De eerste stap naar beter remmen was het vervangen van de standaard remblokken naar Ferodo DS 2500 en het vervangen van de voorste remschijven naar Tarox G88 gegroefde schijven. Hiermee kun je zondermeer vaker achtereen hard remmen zonder fading en het remt zondermeer veel beter.
Uiteindelijk werd overgegaan tot een serieuze big brake kit van StopTech. De schijfdiameter ging van 284 mm naar 328 x 28 mm en de klauw van 1 zuiger naar 4 zuigers. Uiteraard met Goodridge leidingen en dot 5.1. Voor de ombouw was het nodige maatwerk nodig, spacer voor het pas maken van de schijf op de as en een maatwerk bracket voor de klauwen. Het remwerk is stappen vooruit gegaan, buitengewoon vertrouwenwekkend en als het moet snoeihard. Vandaar de racekuip en 4-punts gordel voor de snelle ritten.

Instrumenten Autometer

De Stilo Abarth heeft een vrij uitgebreid instrumentenpaneel, maar helaas koos FIAT ervoor om in de tweede serie te bezuinigen op de meters, zo kwam oliedruk en olietemperatuur te vervallen. Gekozen werd om dit gebrek weer in te vullen met een professionele set meters van Autometer. Oliedruk en temperatuur zijn nu in de a-stijl opgenomen en goed zichtbaar tijdens het rijden. Daarnaast werden rechts in het dashbord aanvullende meters opgenomen: cilinderkop en versnellingsbak temperatuur en air/fuel verhoudingsmeter.
Nu is er een breed inzicht in de status van de motor en transmissie, onmisbaar bij een upgrade van het blok met een compressor… Daarnaast ziet het er ook nog eens zeer professioneel uit, het uiterlijk wil immers ook wat, al is dat altijd bijzaak geweest. Functionaliteit is en blijft leidend.

Comfort

In het kader van comfort werden een aantal zaken aangepast. Allereerst werden alle ruiten getint met een kwaliteitsglasfilm van SL Lummar via DBM Engineering, met een extra zonneband op de voorruit. Warmtewerend en vooral veel minder last van hinderlijke schittering, ‘s avonds geen last van licht van tegemoetkomend verkeer en veel rustiger aan de ogen, zodat je kunt concentreren op het verkeer.
De standaard pedalen werden verwijderd en vervangen door een set van sparco met meer grip. De voetsteun werd verbreed zodat de linkervoet dichter bij het rempedaal zit, dat maakt links remmen makkelijker.
De standaard stoel van dik 15 kilo werd vervangen door een Recaro Pole Position stoel die past als een handschoen en 4-puntsgordels mogelijk maakt.

Velgen

Mooie velgen maken een auto af, dat wil niet zeggen dat mooie velgen ook perse functioneel zijn. Om zowel functioneel als design in een keer aan te pakken werd gekozen voor een professionele 17” velg van SSR (Speed Star Racing) type Competition. Deze velg is ruim 4 kilo lichter dan de Abarth 17” velg en ook een 0.5” breder zodat de 225 mm band beter past. Doordat centrifugale krachten sterk beinvloed worden door het gewicht van de roterende massa speelt het gewicht van de velg een grote rol in het besparen van het onafgeveerde gewicht.
Het verschil is lastig te omschrijven, maar je hebt voelbaar minder wiel onder je auto.